Mattetävling med Kängu

Varje år anordnar Nationellt centrum för matematikutbildning  en matematiktävling för hela landet: Kängurutävlingen. Klasserna anmäler sig på deras hemsida och uppgifterna får man sedan på en länk via mejl. Så lätt är det! Och roligt!

Kängu                                Vem har sett Kängu?           ©What Colour is an Orange?

För två års sedan, för att uppmuntra alla klasser i den skola jag jobbade på då att vara med i Kängurutävlingen ville jag göra något slags evenemang kring det hela. Så jag köpte ett kängurudräkt och en korkhatt. Jag hängde upp affischer runt skolan med en bild på Kängu (se ovan) för att väcka intresse. En så kallad teaser.    Veckan efter klädde jag ut mig till Kängu och min fina kollega, specialpedagogen Eva, var Känguskötaren från Australien.

Kängu
Kängu ©What Colour is an Orange?

Känguskötaren gick ut i klasserna och frågade barnen om de hade sett en känguru. Sedan kom Kängu skuttande och delade ut information om tävlingen och uppmuntrade barnen att jobba med matematik och problemlösning. Efter att klasserna hade deltagit i tävlingen gick Kängu och Eva runt klasserna igen för att dela ut diplom.

sk-tare
Känguskötaren Eva kom direkt från Australien och letade efter Kängu.         ©What Colour is an Orange?
2016-03-16 19.24.42
                          Äntligen har vi hittat Kängu                           ©What Colour is an Orange?
2016-03-16 19.24.13
Kängu delar ut diplom från Kängurutävlingen.          ©What Colour is an Orange?
k-ngu_2
När alla barn har fått sina diplom vill de krama Kängu!      ©What Colour is an Orange?

Kängu skapade en slags berättelse kring hela evenemanget vilket skapar mer engagemang och det hela blir oförglömligt!

Har ni inte varit med i NCMs kängurutävling anmäl er gärna på deras hemsida! Man kan också ladda ner deras gamla uppgifter för att jobba med problemlösning med klassen utan att delta i tävlingen!

Lämna en kommentar